.
صفحه اصلي آرشيو جستجو پيوند ها تماس با ما
 
آخرین عناوین
جنجال های انحرافی
خاتون چگونه با حجاب درافتاد؟

روزنامه ایران به منظور تبیین نقش حجاب در حفظ عفت و پاکدامنی زن مسلمان ایران و تجلیل از مقام و منزلت وی، اقدام به انتشار ویژه‌نامه وزین و ارزشمندی به نام خاتون کرده که روز شنبه به همراه روزنامه ایران به صورت رایگان توزیع شده است. متاسفانه تعدادی از سایت‌های خبری که بعضا مدعی دفاع از جریان اصولگرایی نیز هستند در اقدامی هدفمند، بخشی از مطالب وزین این ویژه‌نامه را آشکارا تحریف کرده و از این رهگذر کوشیده‌اند تا ضمن ناراحت کردن علما و روحانیون عالی‌مقام، احساسات مذهبی مردم را تحریک نمایند.

جملات بالا قسمتی از جوابیه روزنامه ایران درباره ویژه نامه خاتون است، اما در این ویژه نامه چه آمده بود که هم ویژه نامه زیر سئوال رفته و هم جوانفکر بعد از کارشکنی ها بالاخره به حکم دادگاه به زندان رفت، صبح شنبه - ۲۲/۵/۹۰- ویژه نامه ۲۶۰ صفحه ای روزنامه ایران، بلافاصله پس از انتشار با موج گسترده ای از خشم توأم با اعتراض مردم و مجامع علمی و دینی روبرو شد و در همان حال، استقبال همراه با ذوق زدگی دشمنان بیرونی و رسانه های وابسته به آنها را در پی داشت.

مروری بر اسامی هیات تحریریه خاتون نشان می دهد که پدید آورندگان خاتون، تیمی در خارج روزنامه ایران بوده اند . بنابر اطلاعات موجود مسئولان تهیه ویژه نامه خاتون در شیفت شب در محل روزنامه مطالب آنرا تهیه می کردند و به جز چند نفر بقیه برای اعضای تحریریه ناآشنا بودند. مطالب تفرقه انگیز ویژه نامه فکرت نیز مانند خاتون، خارج از تحریریه روزنامه ایران و در دفتر یکی از وابستگان به جریان انحرافی تنظیم، آماده و سپس برای چاپ فرستاده شده بود، علاوه بر این در دی ماه همان سال نیز ویژه نامه دیگر روزنامه ایران در رابطه با فساد بانکی توقیف شده بود.

اما در این ویژه نامه چه آمده بود ؟ در این ویژه نامه حول بانوان نقش‌آفرین، چرایی حجاب، چگونگی حجاب، تاریخچه حجاب در ایران، چگونگی برخورد با بی‌حجابی، حجاب در نگاه بزرگان دین و سیاست، دلیل انتخاب حجاب توسط برخی تازه‌ مسلمان‌ها، شهید حجاب، حجاب در کشورهای دیگر، نقش زن در جامعه، و … مطالب بسیار زیاد و متنوعی نگاشته شده است. اما علاوه بر این نکات حساسیت برانگیز و عجیبی نیز در این ویژه نامه به چشم میخورد، که از جمله آنها مصاحبه ای است با آقای کلهر که در این گفت‌وگو با بیان اینکه پوشش چادر در دوره قبل از ناصرالدین شاه با بعد از فرنگ رفتن وی متفاوت بوده، می‌گوید: “چادر هم در ایران کرباس بوده. رنگ‌های آن هم کرم و قهوه‌ای و آبی روشن بوده که با لاجورد درست می‌شده. راه راه بوده و هنوز هم ما این اصطلاح چادر شب رختخوابی را داریم. اصولاً در چادر در زبان فارسی نه چندان گذشته به معنی پوشش بوده است، به همین جهت به خیمه نیز چادر می‌گوییم. ” همچنین در جای دیگری از مصاحبه آورده شده است “از لحاظ فلسفه‌ی حجاب که در قرآن آمده که زن خودش را در مقابل تیر نگاه مردان هیز قرار ندهد، قطعاً‌چادر مشکی بدترین پوشش است، چون چهره زن را قاب می‌کند، یعنی نگاه را به چهره زن متمرکز می‌کند. ”

برخی دیگر از عناوین قابل توجه که بن‌مایه اباحه‌گری در زمینه حجاب و برخورد با بدحجابی دارد، به شرح زیر است:

- کلهر: این رنگ مشکی متکبرانه را ناصرالدین شاه از فرانسه به ایران آورد

- آیت‌الله حائری: افراط در حجاب، خطرناک‌تر از بی حجابی است (مسئول دفتر آیت‌الله حائری با بیان اینکه این مصاحبه چند ماه قبل گرفته شده، تأکید کرده است که متن آن بدون هماهنگی و به‌صورت تغییر یافته منتشر شده است.)

- در اسلام کوچک‌ترین اشاره‌ای به پلیدی علاقه‌ی جنسی و آثار ناشی از آن نشده است، اسلام مساعی خود را برای تنظیم این علاقه به کار برده است.

- پری رو تاب مستوری ندارد؟!

- چادر، قانون و اجبار

- پرونده‌ای برای گشت ارشاد: ای گشت مرا ارشاد کن!

- روزشمار گشت ارشاد از ابتدا تا ناکجا!..

- گشت ارشاد بهانه فتنه‌گران برای لشکر کشی و آشوب بود

* این مطالب مطمئنا بدون جواب نمی توانست باشد، مردم ، علما و مراجع تقلید موضع گیری کرده و عده ای از آنچه در این ویژه نامه به نامشان آمده بود اعلام برائت کرده ، افرادی استعفا دادند. پیام فضلی‌نژاد، عضو مرکز پژوهش‌های موسسه کیهان و عضو کارگروه تخصصی علوم اجتماعی نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور که درباره دلیل استعفایش گفت: به دلیل نقش دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کل کشور و یکی از اعضاء شورای عالی آن در انتشار ویژه‌نامه موهن «خاتون» روزنامه «ایران» از عضویت در کارگروه تخصصی علوم اجتماعی نهاد استعفاء می‌دهم.

* شدیدترین عکس العمل را اما ، امام جمعه مشهد داشت که گفت: نشريه خاتون محاربه با امام زمان و دين اسلام است. عضو مجلس خبرگان رهبری ‌به حضور ریاست قوه قضاییه در مشهد و حضور دادستان کل کشور در نماز جمعه امروز شهر مشهد اشاره کرد و خطاب به دادستان کشور اظهار داشت که نشر نشریه فاسق خاتون، محاربه با امام زمان(عج) و دین، آن هم در شکل نفاق بود و از دادستان کشور خواهش كرد، با عناصر دست‌اندرکار به عنوان یک خائن در عرصه قلم برخورد کنند.

رجا نیوز نوشت : عادی‌سازی بدحجابی و ناهنجاری پوشش‌های اجتماعی یکی از دستور کارهای جریان انحرافی است که به نظر می‌رسد این جریان با نزدیک شدن به انتخابات مدل مشابه برنامه حزب کارگزاران و فائزه هاشمی در سال‌های ۷۳- ۷۴ را دنبال می‌کند و قضاوت در مورد اقدام ساختارشکنانه روزنامه ایران و متن موجود از مصاحبه کلهر و سایر بخش‌های این ویژه‌نامه سخیف، برعهده خوانندگان و مراجع قضایی است.

بنابر اطلاعات موجود، چنانچه دستگاه قضایی مجال لازم را به این جریان نفوذی بدهد ، انتشار ویژه نامه های دیگری چون ضرورت برقراری مذاکره و رابطه با آمریکا جهت خروج نظام از فشار تحریم ها و تهدیدها، نگاه متحجرانه فقیهان سنتی به موسیقی به عنوان یک هدیه الهی، راه اندازی خانه های عفاف برای دختران و پسران و برطرف نمودن مشکلات زنان سرپرست خانوار، بررسی نقش آمریکا در تحولات منطقه و پاسخ به ساده لوحی های موجود، نقد رویکرد و عملکرد اصولگرایان و قوای دیگر، انتشار ویژه نامه انتخاباتی با هدف دو قطبی کردن فضای جامعه و دامن زدن به حاکمیت دوگانه و حمله به لنگرگاه های نظام اسلامی، در دستور کار این گروه منحرف قرار گرفته است.

* همچنین در این رابطه سایت فردا نوشت : "بعد از انتشار ویژه‌نامه روزنامه ایران با عنوان «خاتون» درگیری طولانی‌ای بین رسانه‌های حامی دولت و دیگر رسانه‌ها روی داده است. عده‌ای پیش از این اعتقاد داشتند که این ویژه نامه ذاتا سیاسی نبوده و برخی از سایت‌ها روی آن بزرگ نمایی کرده‌اند. ولی با اتفاقات این روز‌ها و واکنش‌های نزدیکان دولت بعید به نظرمی‌رسد که این اقدام یک کنش برنامه ریزی شده سیاسی نباشد.

* این ظن وقتی تقویت می‌شود که خبر می‌رسد شورای راهبردی جریان انحرافی تصمیم گرفته است به صورت سلسله‌وار با انتشار ویژه نامه‌هایی با موضوعات خاص فضای سیاسی کشور را تحت تاثیر قرار دهد. این شورا که متشکل از دکتر «ف»، دکتر «ج» و یک روحانی به نام «ش» به انضمام مشایی و بقایی و جوانفکر است تصمیم گرفته‌اند ویژه نامه‌هایی را با عناوین ذیل منتشر نمایند؛

۱- انقلاب‌های منطقه با نگاه نو

۲- موسیقی و فقه

۳- تضادهای ازدواج موقت

۴- عدالت

۵- قوه قضاییه

۶- جریان انحرافی و انتخابات

* بدون شک تجربه خاتون نشان می‌دهد که هرکدام از این ویژه نامه‌ها می‌توانند محل اختلاف و جنجال جدیدی شوند تا جریان انحرافی را به هدف نزدیک‌تر کنند. هدفی که لیدر جریان انحرافی آن را درباره «خاتون» چنین به تصویر کشیده است: «ما برنده داستان خاتون بودیم. چرا که پیام خود را به قشر خاکستری منتقل کردیم»"

البته جریان انحرافی نشان داده که بسیار علاقمند به حاشیه سازی است و یکی از سایت های منتسب به جریان انحرافی مدعی شد ابلاغیه اخیر قوه قضاییه در خصوص حذف اجباری بودن چادر بر سر زنان متهم در دادگاه ها تحت تاثیر بودن ویژه نامه جنجالی خاتون بوده است.

در این گزارش که با عنوان "خیری که "خاتون" برای حجاب چادر داشت" منتشر شده، آمده است: "بعد از جنجال سازی‌هایی که پیرامون نشریه خاتون به وقوع پیوست، گویا این جنجال سازی‌ها برخی مسئولین را به فکر وا داشته و منجر شده تا قوانینی که طی سه دهه گذشته کسی وقعی به آن‌ها نمی‌نهاد بالاخره تغییر کند.

یکی از این موضوعات چادر بود، همواره چه در صدا و سیما و چه در سینما، سیمای زنان فقیر، خلافکار و زندانی با چادر به تصویر کشیده می‌شد، با این حال از زمانی که نشریه خاتون به چاپ رسید گویا حساسیت‌هایی که طی سه دهه گذشته به باد فراموشی سپرده شده بود برانگیخته شده و در پی آن دستوراتی مبنی بر تغییر برخی قوانین صادر شده است."

* اما این ویژه نامه چه نتایجی در برداشت، عده ای استعفا دادند، عده ای محکوم شدند، عده ای در خارج از کشور خوشحال شدند، مراجع نگران و خشمگین و ...  اما نتیجه اصلی همان است که خبرنامه دانشجویان ایران می نویسد:" انتشار ویژه نامه خاتون در روز شنبه ۲۲ مرداد توسط یکی از رسانه های اصلی جریان انحرافی باعث شد تا فضای سیاسی کشور مجدداً به واکنش و موضع گیری علیه این نشریه و صاحبان این نشریه بپردازند و مدت ها از جریان انحرافی بگویند و از ایشان بنویسند. اتفاقی که با توجه به محتوای خاتون امری کاملاً صحیح و لازم می نماید". یکی از وجوه تسمیه جریان انحرافی آن است که این جریان برای تحت الشعاع قرار دادن موضوعات اصلی و استراتژیک نظام اسلامی، موضوعاتی فرعی و انحرافی را در دستور کار قرار داده و مطرح می کند تا فضای افکار عمومی و رسانه ها را معطوف به موضوعات حاشیه ای نمایند.

منبع: فرهنگ نیوز



ایمیل مستقیم :‌ info@shomalnews.com
شماره پیامک : 5000592323
 
working();

ارسال نظر :
پاسخ به :





نام : پست الکترونیک :
حاصل عبارت روبرو را وارد نمایید :
 
working();

« صفحه اصلي | درباره ما | آرشيو | جستجو | پيوند ها | تماس با ما »
هرگونه نقل و نشر مطالب با ذكر نام شمال نيوز آزاد مي باشد

سامانه آموزش آنلاین ویندی
Page created in 0.225 seconds.